Stappenplan Beleid maken voor het delen en hergebruik van open leermaterialen

Het ontwikkelen, delen en hergebruiken van open leermaterialen kan een belangrijke stap zijn om de kwaliteit en efficiƫntie van het hoger onderwijs te verbeteren. Het maken van beleid is een manier om bewustwording te creƫren en om formeel vast te leggen hoe het delen en hergebruik binnen de instelling wordt gestimuleerd.

Het stappenplan biedt ondersteuning bij het formuleren van beleid en leidt je langs een verzameling open bronnen. Werk de stappen door om tot een compleet beleidsplan te komen. Per stap vindt je een introductie over het onderwerp, verwijzingen naar externe bronnen en interviews met experts. Wil je meer weten van een bron, klik op het plus-teken voor meer informatie over het achterliggende open materiaal. Het proces om tot een beleidsplan verloopt natuurlijk niet altijd lineair. Zo is het ook met dit stappenplan, doorloop je eigen pad.

De stappen

Leergang Beleid voor open leermaterialen

In 2018 heeft de SURFacademy leergang Beleid voor open leermaterialen plaatsgevonden. 11 deelnemers van 6 hogeronderwijsinstellingen hebben gezamenlijk het stappenplan doorlopen en een beleidsplan voor open leermaterialen voor hun eigen instelling opgesteld. Bij enkele onderwijsinstellingen heeft dit daadwerkelijk geresulteerd in beleid, bij anderen heeft de leergang bijgedragen aan initiatieven rond het delen en hergebruiken van open leermaterialen.

In 2019 wordt de leergang herhaald, houd daarvoor de website van de SURFacademy in de gaten.