Werk je samen aan het opbouwen van een collectie open leermaterialen? Zorg dan dat de leermaterialen van goede kwaliteit zijn en dat ze voldoen aan de juiste criteria. Het opstellen van een kwaliteitsmodel kan helpen het leermateriaal te beoordelen. Het stappenplan leidt je langs de verschillende stappen die je als projectteam moet doorlopen voor het opstellen, implementeren en onderhouden van een kwaliteitsmodel voor open leermaterialen. Naast het doorlopen van de stappen vind je achtergrondinformatie, een bronnenlijst, best practices en voorbeelden van bestaande kwaliteitsmodellen.

De stappen

Wat is een kwaliteitsmodel?

Een kwaliteitsmodel is een lijst van criteria waaraan leermateriaal moet voldoen om 'geschikt voor gebruik' te zijn. Binnen een onderwijsinstelling of een vakcommunity kun je ervoor kiezen om samen zo'n kwaliteitsmodel op te stellen, zodat het voor docenten makkelijker wordt om open leermaterialen te delen en hergebruiken. Een kwaliteitsmodel voor open leermaterialen zorgt ervoor dat docenten meer vertrouwen krijgen in open leermaterialen. Het zorgt dat ze eigen materiaal kunnen beoordelen en het geeft houvast in de beoordeling van het materiaal van anderen.

Voor wie is het stappenplan geschreven?

De doelgroep voor dit stappenplan bestaat uit docenten en mensen die ondersteunen bij het ontwikkelen van open leermateriaal, zoals onderwijskundigen, mediadeskundigen, auteursrechtdeskundigen en informatiespecialisten. Je hebt interesse in het delen en hergebruiken van open leermaterialen en begrip van kwaliteit van leermaterialen.

Wat is het doel van het stappenplan?

Het doel van dit stappenplan is een handvat te bieden voor groepen (bijvoorbeeld binnen een onderwijsinstelling of een vakcommunity) die een collectie open leermaterialen opbouwen en die daarvoor een kwaliteitsmodel voor open leermaterialen willen opstellen, implementeren en onderhouden.

Doorloop de 6 stappen in het stappenplan. Hieronder hebben we het uitgebreide proces in beeld gebracht.